Zkušenosti s lidmi kolem stavby

Narodilo se nám mimčo! Takže proto je „seriál“ příspěvků k naší stavbě přerušený resp. zpomalený. Nepříjemnější ještě odložím (poslední reklamace u zhotovitele) a zkusím nyní ve stručnosti napsat své zkušenosti s lidmi, kteří pracovali u nás na stavbě. Vynechávám zatím hlavního zhotovitele stavby. Vážím si každého, kdo něco umí. A oni lidé umí docela dost. Ale musí chtít odevzdat práci, ke které se už není potřeba vracet. Jak říká Werich, někdy stačí chloupek, aby člověk měl všechno, co má mít a odvedl tak kompletní práci. On tedy mluví o režisérovi Fričovi, Formanovi atd., ale dá se to zobecnit. Je strašně znát na lidech, kteří pracují s láskou, protože je to baví, a kteří pracují proto, aby dostali peníze a šli rychle o dům dál. Většinou ale snad budu chválit. Nemohu příliš mluvit o subdodovatelích hlavního zhotovitele stavby, protože s nimi jsem příliš do styku nepřišel. To bude muset být předmětem příspěvku ke zhotoviteli stavby, který byl pro mě styčnou osobou. Tady píši zejména o těch, se kterými jsem přímo spolupracoval bez prostředníka. Bez ladu a skladu, jak mi přijde pod ruku. No měla to být v podstatě stavba na klíč, což ale nějak nevyšlo a všechny dokončovací práce si řeším sám. Recenze sám na sebe? No jsem samozřejmě asi strašnej zákazník, raději byh nechtěl sám pro sebe za úplatu pracovat. :) Možná by to mělo úroveň, pokud bych tomu rozuměl, ale tím pádem bych musel být dost pomalý a dost drahý. :D

  • Ing. Martin Buřič, stavbyvedoucí. Zde řešit nebudu, bude samostatná příspěvek.
  • Vladimír Veřtát, technický dozor. Bez něho by to nešlo. Na rekonstrukci bylo takových věcí k řešení, že pomoc jsem musel využít. Zejména také proto, že jsem bydlel 100 km od stavby a jezdil jsem cca 1x za 14 dní. Pravděpodobně (spíš určitě) svým jednáním několikrát zachránil to, že se stavba vůbec dodělala alespoň trošku předpokládaným způsobem. Měl jsem ho při ruce, když jsem potřeboval. Komunikace dobrá. Nedostatky v odbornosti jsem někdy nějaké pozoroval, ale když bylo potřeba, doplnil si informace. Cítil jsem to ale občas tak, že bylo i potřeba ho úkolovat (a někdy kontrolovat), než že by pracoval kompletně samostatně. Třeba se společně stavbě zadal nějaký deadline, ale on už ho potom nehlídal. Ale nemála věcí si samostatně všiml, díky za to. Smart home řízení ne.
  • Jiří Dmejchal, elektrikář. Rozvody dělal dle mého zadání. Se vším na začátku poradil, jen snad malinko rychleji, než by bylo třeba pro někoho, kdo se tím zabývá do hlouběji poprvé. A tak postupně jsem si ještě dovymýšlel nějaké změny, které šli za chodu udělat. Cena byla téměř poloviční oproti CN zhotovitele stavby. Vše funguje, zapomněli jsme jen na světlo nad gaučem (možná jsem říkal, že si dám lampu, ale už se mi teď nechce), tak to si časem dodělám. Stavbě, mě i tech. dozoru se zdálo, že vedení na kabely seká do zdi trošku humpoláckým způsobem, určitě by to asi šlo udělat trochu elegantněji. Ale zase kabelů jsem měl prý hodně, tak seknout potřeba bylo. Ještě ho myslím budu potřebovat a věřím, že nebude problém. Komunikace dobrá, komunikuje i mimo pracovní čas.
  • Libor Staněk, voda, topení, plyn. Spokojenost. Pomohl navrhnout zlepšenou dispozici koupelen. Na jeho práci nemám moc připomínek. Jedna větší je tedy ohledně vedení plynu, ale to vzniklo tím, že to údajně moc často nedělá. No, když něco nedělám, je potřeba si to předem lépe zjistit. A pak také nevyšla cirulace vody (necirkuluje odbočka do kuchyně), nicméně hned je ochotný věc na své náklady řešit. Komunikace dobrá, časově více vytížený.
  • Alena Kalinová, projektantka. Rodínná známá, původně jsme s ní začínali spolupracovat. Na první schůzce na stavbě např. padlo, že si mám začít vyhledávat na internetu skladbu trámového stropu a nebylo znát, že by o tom moc věděla. Stávající stav jsem se pro ni pokoušel sám měřit a kreslit. Mírně řečeno nemělo to tah na branku, museli jsme ji z našich služeb předčasně propustit. Bohužel uteklo nemálo času, než jsme se k tomu odhodlali.
  • Václav Pavlík, projektant. Užil si s námi dost. Skutečné zaměření stávajícího stavu si udělal sám, i když jen pravoúhle, takže rozměry byly někde plus mínus autobus, např. šikmá chodba atd. Někdo šlo o centimetry kvůli šířce průchodu a schodišti, ale to projekt takto přesně nedořešil. Ale bylo vidět, že to již má úroveň a zkušenosti s rekonstrukcí RD byly o řády jinde. Neuvědomil jsem si (neřekl to?), že pro nás pracuje až po večerech a víkendech, tedy že má někde jinde hlavní pracovní poměr. Trochu to ovlivnilo jeho časové možnosti a priority, asi dvakrát měl také zdravotní problémy. Projektování trvalo snad skoro rok, přesto si řekl finančně až o směšně nízkou částku. Přestože se mnoho věcí z projektu nedalo použít při realizaci (což obvykle nebyla jeho chyba), tak přesto bylo ku prospěchu, že se to dělalo pečlivě. Někdy mu trpělivost docházela, ale není divu, docházela i nám. Strop jsem si ale vlastně projektoval sám (zařizoval externě), jeho statik řekl, že to a to nejde, příp. že nemá čas svůj návrh nijak upravovat. Ale ono to šlo, když se chtělo.
  • Jan Janů, garážová vrata Hormann. Malinko komplikované a rozporuplné. Komunikace průměrná, někdy trošku zmatečná. Jednu reklamaci na zámek jsme zmatečně a zbytečně řešili několik měsíců. Ohledně vrat jsem se ještě pro jistotu doptával i u jiného prodejce, abych si nějaké věci ověřil. Část problémů je dána samotným konfigurátorem Hormann, kdy prodejce někdy jen spoléhá na návrh vrat softwarem. Část problémů jsem způsobil i já, že jsem nějaké věci chtěl na vratech dodatečně měnit, když jsem se externě dozvěděl nové informace. Nyní jsem se ptal na spojení vrat se smart home a Google Asistentem, ale musí se to zjišťovat dodatečně, na webu výrobce k tomu nic nevidím a prodejce k tomu nic neví. Také nebylo dobré zaškolení k fungování vrat, které vlastně neproběhlo. Na různé věci jsem se musel doptávat průběžně. Ale když mám vytrvalost, výsledku dosáhnu.
  • Jan Kolesnáč, truhlář. Dělal nám schody. Komunikace rozumná. Samotná práce se dřevem velmi hezká, podle mě nadprůměrná, dokončovací detaily z mého pohledu podprůměrné (práce s akrylem) a musím si dělat sám. Ztěžoval jsem si na extrémní vrzání dřevěného schodiště a poukázal na konstrukční nedostatek, která hluk z největší části způsobuje. Byl ochotný to řešit (s časovým odkladem) a v rámci možností opravit. Škoda že ho moc nebaví kontakt se zákazníky a je to znát. Měl by mít k sobě na montáž a komunikaci někoho dalšího, aby se sám mohl více věnovat věcem v dílně, což ho předpokládám (doufám) baví více. I po jeho opravě jsem ale na schodišti ještě ale dost makal, abych vrzání dále snížil. Z dřevěné konstrukce se tak stala poloocelová. :) Napsal jsem SMS, jestli ho zajímá mé řešení s ohledem na budoucí zakázky, ale nereagoval, čímž zřejmě skončí i spolupráce do budoucna. Také sliboval dodání OSMO oleje použitého na schody, ale ani po připomínkách se tak nestalo.
  • Martin Kolesnáč, zámečník. Zatím pro nás dělal venkovní ocelové schodiště. V podstatě se potvrdilo, co jsem od něho na začátku čekal. To jest že zkušenosti nebudou úplně nejvyšší, ale měl by to zvládnout a navíc bude mít čas a chuť řešit případné problémy. Měli jsme problém s výškou zábradlí (společné zavinění – on nevěděl nic k normám, já nezkontroloval projekt), křivým zabrádlím a jinou délkou schodů a chybnou pozicí patky atd. Když získá ještě nějaké zkušenosti navíc, bude to ok. Dokončovací práce s PU hmotou opět podprůměrné a musím si dělat sám.
  • Plastpo p. Veselý, podlaha garáž. Mně se u nich líbí, že myslí samostatně a pracují samostatně. Někdy až moc. :) Jezdí si k nám, kdy se jim to hodí, nedávají moc vědět. Ale v rámci možností si tam s vyrovnáním podlahy a montážní jámou moc hezky pohráli. Ukončení podlahy třeba udělali bez domluvy úplně jinde, než jsme se dohodli, ale je to tak lepší. (Já to tak chtěl původně sám navrhnout, ale přišlo mi, abych je tím moc nepřetěžoval.) Nyní před zimou správně rozhodli, že povrch je ještě trochu vlhký a bude lepší epoxid dávat až na jaře.
  • Roman Smrž, plyn a kotel Vaillant. Časově vytížený, horší časová flexibilita. Horší komunikace přes telefon, i když poslední dobou malinko lepší. S jeho pomocí se podařilo reklamovat nepříliš zdařilou regulaci Exeo a místo ní vlastně bez příplatku pořídit novou regulaci od Vaillantu.
  • Roman Peteřík, podlahář. To je v pořádku, dobrá komunikace, čistá práce. Teď tedy v jednom místě vinylové dílce trochu popraskávají (hlukově), což je trochu divné. Musím se ho na to zeptat. Nejdříve nabídl, že se přijede podívat. I když jsem mu pak napsal, že takle křupe už i většina podkroví, tak sice odpověděl, ale k návštěvě to už nesměřovalo. Mně osobně by to profesně zajímalo, já bych za zákazníkem dojel, byl by to přístup, jak má být.
  • Mirostav Šabart, obkladač. Dobrá komunikace. S velkoformátovou dlažbou a obklady pracoval moc hezky. Výjimečně udělal něco jinak, než bylo domluveno, ale nebylo to nějak zásadně špatně, že by se to muselo předělávat. Trošku horší jsou koncovky, kdy mu chybí dodělat nebo přivézt nějaká malá drobnost, ale to dlouho trvá a nedaří se to svižně dokončit.
  • Daniel Mrázek, servis oken a dveří. Velmi problematické kontaktovat. Nemá moc času. Pokud se dovolám, většina telefonátů končí tím, že mě poprosí, abych zavolal nějaký jiný den. Ale ne vždy pak telefon bere, někdy zapomenu i já zavolat a začíná se od znovu. Ale bere to s humorem, naposledy jsme se tomu hezky zasmáli. Dveře seřídí, nicméně i za několik návštěv nepřišel na hlavní problém, což byly chybně namontované dveře. Přišel na to až Pavel Kos hned při první obhlídce, na druhé prohlídce dal falcovou výztuž a pomohlo to.
  • a další, na které jsem teď zapomněl. Díky všem. Postavit dům, to chce buď nemálo spolehlivých řemeslníků, a nebo mraky času. Nejlépe oboje. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *